Partner Główny: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Partnerzy: Gmina Świdnica, Kostrzyńskie Centrum Kultury, Muzeum Puszczy Drawskiej i Noteckiej im. Franciszka Grasia, Gmina Brody, Stowarzyszenie Miłośników Droszkowa, Stowarzyszenie „Błękit Ołobok”, Gminne Centrum Kultury w Bieczu, Gminny Ośrodek Kultury w Nowym Miasteczku, Biblioteka-Centrum Kultury im. Jana Raka w Lubsku,
Organizator: Fundacja Muzyki Dawnej „Canor”
W dniach 22 maja – 2 czerwca po raz dwunasty odbędzie się cykl koncertowy „Przedsionek Raju”. Bohaterem projektu będzie kameralny zespół Green Kore, a solistką koncertów młoda śpiewaczka Marta Krysiak. Programy koncertów poświęcone będą muzyce instrumentalnej i wokalnej Antonio Vivaldiego, a także muzyce instrumentalnej Jerzego Fryderyka Händla oraz ariom z kantat Jana Sebastiana Bacha.
Od dwunastu lat, wsie i małe miasta Ziemi Lubuskiej, stają się sceną dla muzyki barokowej w ramach popularnego cyklu koncertowego „Przedsionek Raju”.
„Przedsionek Raju” powstał z inicjatywy festiwalu „Muzyka w Raju”, ale od dawna jest odrębnym i posiadającym swój niepowtarzalny charakter wydarzeniem muzycznym, które stało się także fenomenem społecznym wkomponowanym już na dobre w kulturalną panoramę Ziemi Lubuskiej. Jego koncerty docierają często do miejsc, w który muzyka dawna nie była nigdy wcześniej wykonywana, a w przygotowania do wydarzeń cyklu angażują się lokalne społeczności. Cykl jest też promotorem idei wykorzystywania muzyki dawnej do promocji poszczególnych miejscowości, znajdujących się tam zabytków oraz całej Ziemi Lubuskiej, której historia muzyczna wciąż czeka na odkrycie i opowiedzenie.
W poprzednich edycjach „Przedsionka Raju” brali udział zarówno artyści o ustalonej już pozycji na międzynarodowej scenie muzycznej, jak i młodzi muzycy, często jeszcze studenci, którzy pracując pod okiem doświadczonych kolegów uzyskują rzadką w polskich warunkach okazję do podnoszenia swych kwalifikacji i nabywania doświadczenia scenicznego.
Tym razem rolę gospodarza pełnić będzie zespół Green Kore, który pod kierunkiem znanej polskiej klawesynistki Joanny Boślak-Górniok i duńskiej skrzypaczki Jesenki Balic Zunic przedstawi dwa programy: pierwszy, poświęcony sonatom triowym Jerzego Fryderyka Händla oraz ariom z kantat Jana Sebastiana Bacha, a drugi, muzyce instrumentalnej i wokalnej Antonio Vivaldiego, którego twórczość była doskonale znana i często wykonywana na terenach dzisiejszej Ziemi Lubuskiej. Solistką koncertów będzie młoda polska śpiewaczka Marta Krysiak.
Szczegółowe informacje na stronie internetowej www.przedsionekraju.pl oraz na profilu cyklu na FB, a także w mediach społecznościowych parterów projektu oraz na antenie Radia Zachód.
Przedsionek Raju 2024
Koncert
Sobota, 25 maja
Brody, kościół pw. Wszystkich Świętych
19:00
Green Kore:
Marta Krysiak – sopran
Jesenka Balić Žunić – skrzypce
Dominika Garncarz – skrzypce
Maciej Gąsior – wiolonczela
Joanna Boślak-Górniok – klawesyn
Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Sonata triowa B-dur na dwoje skrzypiec i basso continuo, HWV 388
Andante, Allegro, Larghetto, Allegro
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Aria „Er segnet, die den Herrn fürchten” z kantaty „Der Herr denket an uns”, BWV 196
Aria „Bereite dir, Jesu, noch itzo die Bahn” z kantaty „Herz und Mund und Tatund Lieben” BWV 147
Georg Friedrich Händel
Sonata triowa g-moll na dwoje skrzypiec i basso continuo, HWV 391
Andante – Allegro, Arioso
Johann Sebastian Bach
Aria „Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen” z kantaty „Schwingt freudig euch empor”, BWV 36
Georg Friedrich Händel
Sonata triowa F-dur na dwoje skrzypiec i basso continuo, HWV 389
Larghetto, Allegro, Adagio, Allegro, Allegro
Johann Sebastian Bach
Aria „Herr, deine Güte reicht, so weit der Himmel ist” z kantaty „Wer Dank opfert, der preiset mich”, BWV 17
Przedsionek Raju 2024
Koncert
Piątek, 31 maja
Biecz, kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej
18:00
Green Kore:
Marta Krysiak – sopran
Jesenka Balić Žunić – skrzypce
Judyta Kwiatkowska – skrzypce
Mark Vanyan – altówka
Bernadetta Wieczerzyńska – wiolonczela
Joanna Boślak-Górniok – klawesyn
Antonio Vivaldi (1678–1741)
Concerto à 4 C-dur, RV 114
Allegro, Adagio, Chiacona
Concerto à 4 a-moll, RV 161
Allegro, Largo
Aria „Nulla in mundo pax sincera”, RV 630
Concerto à 4 A-dur, RV 158
Allegro molto, Andante molto, Allegro
Concerto à 4 C-dur, RV 109
Allegro, Adagio
Motet „Sum in medio tempestatum” na sopran, smyczki i basso continuo, RV 632
Aria „Sum in medio tempestatum”
Recitativo „Quid ergo faciam?”
Aria „Semper maesta, sconsolata”
Alleluia